Sådan får du styr på SEO på din hjemmeside

SEO eller søgemaskineoptimering, som det hedder på dansk, er i dag afgørende for, at kunderne kan finde frem til din hjemmeside. Du kommer nemlig ikke højt op i en søgning, kun fordi du har noget relevant indhold på den. Der er mange andre faktorer, der også er vigtige for dig at have styr på.

Relevant indhold er selvfølgelig vigtigt. Hvis din side ikke er relevant for kunderne smutter de jo igen. Men du skal også tænke over teknikken på din hjemmeside og på alt det, der sker uden om din hjemmeside. For eksempel om der er andre, der linker til den.

Googles robot er ekstremt intelligent, når den søger efter de bedste resultater. Det handler derfor om at give den det, som den vil have, så du nemmere bliver fundet.

Hvad er SEO?

SEO er den engelske forkortelse for Search Engine Optimization. På dansk bliver det blandt andet kaldt søgemaskineoptimering, Google optimering og søgeoptimering. Det dækker over, at man prøver at målrette sin hjemmeside efter de kriterier, som Google har sat op for, hvornår en hjemmeside bliver vist i toppen af søgningen. Der er ingen, der rigtig ved, hvad Google udvælger siderne ud fra, men man har selvfølgelig en god ide om det.

Når du arbejder med din hjemmeside, er det derfor vigtigt, at du også tænker SEO ind som en del af den. Når du lever af, at kunderne kommer ind på din hjemmeside, er det jo vigtigt, at de kan finde den. Det kan være med til at gøre en kæmpe forskel i din indtjening, om du ligger på første eller anden side i en Google søgning – der er nemlig stort set ingen, der går om til side 2 af søgeresultaterne.

SEO kan derfor komme til at have en kæmpe betydning for din hjemmeside og din virksomheds overlevelse. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i det. På den måde kan du løbende søgemaskineoptimere din hjemmeside.

Sådan finder du de bedste søgeord

Mange tænker, at SEO først og fremmest handler om, at man vælger de rigtige søgeord, som man gerne vil have, at Google skal finde en på. Det er da også rigtigt, at det er en del af god SEO. Som du kan læse nedenfor, er det bare ikke det hele.

Når du skal finde et godt søgeord, er det en god ide, at du vælger et ord, der er både smalt og målrettet dine kunder. Man inddeler søgeord i tre niveauer:

1. Meget overordnede ord som cykler, rejser og revisor

2. Mere specifikke ord som damecykler, grupperejser og billig revisor

3. Meget specifikke ord som Everton cykler, afbudsrejser Tyrkiet og bogføring E-conomic

Der dukker flest sider op, når du søger på niveau 1 ordene, og færrest, når du søger på niveau 3 ordene. Derfor skal du satse på niveau 3 søgeordene til din hjemmeside. Når folk søger på niveau 3 ordene, er det mere sandsynligt, at de gerne vil købe – og det er jo det, som du gerne vil have.

Redskaber til at finde de rigtige søgeord

Der findes i dag en række forskellige redskaber, som du kan bruge til at finde de rigtige søgeord til din hjemmeside. Det er altid en god ide, at du prøver at starte med at finde ud af, hvilke du selv kan komme på. Derefter kan du tage redskaberne til hjælp.

Du kan få meget hjælp ved at søge på nogle af de ord, som du har fundet på på Google. Dels har Google en autofill i søgefeltet, så du kan se, hvilke andre ord folk har søgt på udover for eksempler cykler. Dels kan du nede i bunden af en Google søgning se relaterede søgninger. Begge dele kan hjælpe dig med at finde frem til de rigtige søgeord.

Du kan også bruge værktøjer som Google Keyword Planner og keyword.io. De giver dig begge bud på søgeord, som du kan bruge. Google Keyword Planner er gratis, mens keyword.io kommer både i en gratis og en betalingsversion. Hvis du er seriøs i forhold til SEO på din hjemmeside, kan det godt betale sig for dig at vælge betalingsversionen, da den giver dig en række søgeord, som du kan vælge, at du gerne vil findes på. Den lange liste kan dog også være en god inspiration i forhold til de ord, som du ikke vil findes på.

Hav styr på teknikken, inden du går i gang med SEO

Mange glemmer teknikken, når de laver SEO på deres hjemmeside. Du kan have fundet frem til de allerbedste søgeord og have gjort alt det andet rigtigt, men hvis du ikke har styr på teknikken, vil du enten ikke komme til at ligge højt i en søgning på Google. Google går også ind og ser på sikkerheden i forhold til de besøgende på din hjemmeside.

Derudover er det også vigtigt, at din hjemmeside er hurtig at indlæse på alle platforme, og at den er mobilvenlig. Hvis det tager for lang tid at indlæse din hjemmeside, gider kunderne ikke vente på det. Hvis din hjemmeside ikke kan ses på en mobil, vil der være mange, der aldrig kommer der ind. Det er derfor også vigtigt, at du tænker teknikken ind, når du gerne vil ligge højt i en Google søgning.

Din hjemmeside skal være hurtig at indlæse

Tidligere brugte vi cirka otte sekunder på at orientere os på en hjemmeside og finde ud af, om det var noget, som vi ville bruge tid på. I dag, hvor vi er blevet så digitalt vante, bruger vi bare tre til fire sekunder på at finde ud af, om vi vil blive på en side. Det er derfor vigtigt, at din side er meget hurtig at indlæse. Jo længere tid det tager, jo mindre tid giver kunderne at bruge inde på din side.

Der er en række tiltag, du kan tage, for at gøre din hjemmeside så hurtig som mulig. Vi kommer ind på to af de vigtigste her. Først og fremmest er det vigtigt, at du bruger noget tid og nogle penge på at vælge den rigtige hostingløsning til din hjemmeside. Hvis din webshosters servere er for langsomme, vil det tage længere tid at indlæse din side. Når du lever af din hjemmeside, er det ikke meget at bruge et par hundrede kroner om måneden på god hosting.

En anden vigtig detalje, som folk glemmer i forhold til deres hjemmeside, er, at de skal komprimere billederne på den. Hvis billederne ikke er komprimeret, gør det hjemmesiden markant langsommere. Det er med til at gøre, at din potentielt kommende kunder mister tålmodigheden med den.

Sikkerheden skal være i top

I 2014 meldte Google ud, at d nu indekserer hjemmesiderne efter, hvor høj sikkerheden er på dem. Din hjemmeside skal altså have sikkerheden i orden for at komme til at ligge højt i en søgning. Det gør du med det, der hedder SSL. Det står for Secured Sockets Layer. Du kan se, om en hjemmeside bruger SSL ved, at der står https i adresselinjen frem for http.

Når en hjemmeside har styr på SSL, vil forbindelsen mellem hjemmesiden og kunden være krypteret. Det vil sige, at dine besøgende har en langt højere grad af sikkerhed.

De fleste webhostingfirmaer giver dig mulighed for at få et SSL certifikat. På den måde kan du nemt vide, om din hjemmeside er sikker eller ej.

Vigtigt at din hjemmeside er mobilvenlig

Mange bruger i dag i lige så høj grad mobilen, når de søger på nettet, som de bruger deres computer. Google bruger derfor også mobilvenlighed som en indikator for, hvor højt i en søgning en hjemmeside skal ligge. Det er derfor vigtigt, at din hjemmeside kan vises på en mobiltelefon, og at den ser ordentlig ud. Gør den ikke det, kan du gå glip af mange besøgende hver måned og dermed mange potentielle kunder.

Når din hjemmeside skal kunne vises på en mobil, skal den have det, der hedder responsivt design. Det vil sige, at den tilpasser sig skærmen, som den bliver vist på. Nogle hjemmesider kan forholdsvis nemt tilpasses til en mobil. For andre kan det være en ide, at du laver en særlig mobilhjemmeside – eller slet og ret bruger penge på at få lavet en helt ny hjemmeside, der fungerer på alle platforme.

SEO på din hjemmeside

Onsite SEO er den søgemaskineoptimering, der foregår på selve din hjemmeside. Det er ofte det, som folk forbinder med SEO. Det er for eksempel, at indholdet på hjemmesiden er i orden, at de relevante sider har en title og metabeskrivelse, der bliver vist i en Google søgning, og at siden linker til andre relevante sider -enten internt eller eksternt. Alt det er ekstremt vigtigt for at få en god placering, men som du ikke kunne overfor, kan det ikke stå alene.

Når det kommer til dine tekster, er det først og fremmest vigtigt, at du skriver nogle, der er lange nok. Googles mål med placeringen af hjemmesider er at give deres brugere mest mulig information ud fra det, som de har søgt på. Når du skriver en tekst på 2000 ord, burde der være meget mere information om emnet, end hvis du har skrevet en tekst på 200 ord.

Selvom det vil tage længere tid for kunden at læse en længere tekst, vil det også gøre, at du får vist kunden, at du virkelig kender dit fag. Det er med til at gøre sandsynligheden for et køb meget større.

Nem at læse og finde information

Mange af os står af, når vi skal læse en tætskrevet side, hvor der står utrolig mange ord. Når du skal skrive en lang tekst på 2000 ord, er det derfor vigtigt, at du deler den op i mange mindre afsnit. Det er dels at lave overskrifter, så det bliver nemt for dine kunder at finde frem til de afsnit, som er relevante for dig. Dels er det at sørge for, at der ikke kommer til at være for lange blokke af tekst.

Derudover skal dine kunder selvfølgelig kunne finde den information, som de har søgt efter. Hvis dine kunder føler, at de er blevet lovet en ting, ud fra det som de søgte på, og at de så får noget helt andet på din hjemmeside, har de ikke lyst til at købe noget af dig – og de har slet ikke lyst til at komme igen.

Hav title og metabeskrivelse på dine sider

Når du søger på noget på Google, får du resultaterne vist med en overskrift og en lille beskrivelse af, hvad du kan læse på siden. Overskriften kaldes en title og beskrivelsen kaldes en metabeskrivelse. Du har selv mulighed for at definere, hvad der skal stå, hvis du ikke gør det, gør Google det for dig – og det er ikke sikkert, at de vælger det bedste.

Derudover vurderer Google også, hvor relevante dine titles og metabeskrivelser er. De har derfor også betydning for, hvor højt du kommer til at ligge i en søgning.

Det bedste er, at du laver title og metabeskrivelser, når du opretter en side eller et indlæg på din hjemmeside, men du kan også altid gå ind og gøre det efterfølgende.

Offsite SEO er også et vigtig parameter

Offsite SEO er, som navnet antyder, den SEO, der foregår udenfor din hjemmeside. Det handler om at give troværdighed og autoritet til din hjemmeside. Du kan for eksempel give din virksomhed mere troværdighed ved, at den er verificeret af Google, og at den er nem at finde på de sociale medier.

På Google My Business kan du oprette din hjemmeside, så folk får vist de relevante informationer om den, når de søger på den. Du kender sikkert godt det, at du har googlet en hjemmeside og så ude i højre side får vist, hvor virksomheden ligger, hvornår den har åbent og får en kort beskrivelse af hjemmesiden.

Det er også vigtigt, at du udvælger nogle sociale medier, som du vil være tilstede på. Google siger selv, at de ikke bruger sociale medier som indikator for, hvor højt en hjemmeside skal ligge i en søgning. Det er dog ikke alle SEO eksperter, der er enige i det. Det er ikke sikkert, at det er alle sociale medier, der er relevante for dig at være på. Husk at det også tager tid at vedligeholde de forskellige konti og lægge relevant indhold ud på dem.